
Poate DPF sa provoace o eroare turbo?
Exista multe articole si documente tehnice referitoare la modul in care un turbo defect poate duce la deteriorarea DPF, insa cu toate acestea, DPF este de fapt responsabil pentru mai multe erori legate de turbo decat s-ar putea crede, si poate provoca proprietarii de autoturisme sa opteze pentru reconditionari turbo Cluj. Aici vom explora ce efect poate avea un DPF blocat asupra unui turbocompresor.
DPF (Diesel Particulate Filters) a fost introdus pentru prima data in ianuarie 2005 cu standardul de emisii Euro 4, unde nivelurile de particule diesel au fost reduse la niveluri extrem de scazute pentru a reduce cantitatea admisibila de particule (PM) eliberate in atmosfera.
Reducerea dimensiunii PM de la procesul de ardere la acest nivel nu a fost posibila din punct de vedere tehnic, astfel ca toate vehiculele diesel dupa septembrie 2009 erau echipate cu un filtru pentru a capta funingina si alte particule daunatoare, impiedicandu-le sa intre in atmosfera. Un DPF poate elimina aproximativ 85% din particule din gazul de esapament.
Un DPF blocat nu va functiona corect. Pentru a sterge acest blocaj exista doua tipuri de regenerare care sunt utilizate in mod obisnuit pentru a elimina acumularea de funingine.
Vehiculele mai noi implica o regenerare activa, care este procesul de indepartare a funinginii acumulate din filtru prin adaugarea post combustiei pentru a creste temperaturile gazelor de evacuare si a arde funinginea, oferind o solutie temporara.
Regenerarea pasiva are loc automat pe rulajele de tip autostrada atunci cand temperatura de evacuare este ridicata. Multi producatori s-au mutat in regenerarea activa, deoarece multi soferi nu conduc deseori distante prelungite la viteze mari precump pe autostrazi pentru a sterge DPF, iar distantele scurte constante nu sunt bune pentru sistemul turbo sau pentru evacuare.
Deci, ce se intampla cu turbo-ul atunci cand un DPF este blocat?
Un DPF blocat impiedica trecerea gazelor de evacuare prin sistemul de evacuare la viteza necesara. Ca urmare, presiunea inapoi si temperaturile gazelor de evacuare cresc in interiorul carcasei turbinei.
Cresterea temperaturii gazului de evacuare si a presiunii posterioare pot afecta turbocompresorul in mai multe moduri, inclusiv probleme cu eficienta, scurgerile de ulei, carbonizarea uleiului in interiorul turbo si scurgerile de gaze de evacuare din turbo.
Cum sa localizati un turbocompresor care a suferit de probleme DPF:
- Amplasarea carbonului in canelura inelului pistonului lateral al turbinei cauzata de cresterea temperaturilor gazelor de evacuare.
- Scurgerile de ulei in carcasa compresorului pot fi vazute ca o consecinta a gazelor de esapament care se forteaza in CHRA din partea turbinei si fortand uleiul prin etansarea uleiului din partea compresorului.
- Un DPF blocat poate forta gazul de esapament prin cel mai mic dintre goluri, inclusiv distantele din bratul manetei VNT al carcasei de lagar si mecanismele de poarta a deseurilor carcasei turbinei.
Daca se intampla acest lucru, acumularea de carbon in aceste mecanisme poate restrictiona miscarea parghiilor care afecteaza performanta turbo. In unele cazuri, acumularea de funingina poate fi vazuta pe fata din spate a placii de etansare unde a fost fortat gazul de evacuare.
- Defectiunea rotii turbinei prin oboseala ciclului ridicat (HCF) cauzata de cresterea temperaturii.
Cum puteti preveni aparitia acestor esecuri?
Ca punct de plecare, este esential sa se identifice modul de esec si sa se stabileasca daca o problema legata de DPF este cauza principala. Daca intregul ansamblu de rotor este in regula si exista unele semne de supraincalzire catre partea turbinei a ansamblului miez, atunci esecul este probabil sa fie cauzat de temperaturile excesive ale gazelor de evacuare.
Cantitati mari de acumulare de carbon in cadrul mecanismului VNT si bratelor de levier indica un DPF blocat, iar soferul poate experimenta un decalaj turbo sau o intensificare a turbo-ului.
O ultima consideratie, este nevoie de timp pentru ca un DPF sa se blocheze, uneori ani. Totusi, odata blocat, turbo-ul poate intampina probleme foarte repede.
Daca nu verificati o problema DPF atunci cand instalati un turbo de inlocuire, exista sanse foarte mari ca turbo-ul de inlocuire sa sufere acelasi esec, deoarece va fi supus aceluiasi mediu de operare ca unitatea anterioara.
No Comments